czwartek, 2 lipca 2015

G.Verdi - aria Violetty "Teneste la promessa... Addio del passato" z op. "Traviata"


Tekst:
 
"Teneste la promessa
la disfida Ebbe luogo!
il barone fu ferito,
Pero' migliora
Alfredo E' in stranio suolo;
il vostro sacrifizio
Io stesso gli ho svelato;
Egli a voi tornera' pel suo perdono;
Io pur verro'
Curatevi meritate
Un avvenir migliore. -
Giorgio Germont".


E' tardi!

Attendo, attendo ne' a
me giungon mai! . . .

Oh, come son mutata!
Ma il dottore a sperar
pure m'esorta!
Ah, con tal morbo ogni
speranza e' morta.


Addio, del passato bei sogni ridenti,
Le rose del volto gia' son pallenti;
L'amore d'Alfredo pur esso mi manca,
Conforto, sostegnodell'anima stanca
Ah, della traviata  sorridi al desio;
A lei, deh, perdona; tu accoglila, o Dio,
Or tutto fini'.



Le gioie, i dolori tra poco avran fine;
la tomba ai mortali di tutto è confine!
Non lacrima o fiore avrà la mia fossa,
non croce col nome che copra quest’ossa!
Ah della traviata sorridi al desìo,
a lei, deh perdona, tu accoglila,o Dio!
Ah! tutto, tutto finì, or tutto, tutto finì.



Tłumaczenie:

 “Dotrzymała pani słowa
pojedynek miał miejsce.
Baron został ranny,
lecz teraz powraca do sił.
Alfredo jest poza krajem.
Powiedziałem mu
o pani poświęceniu.
Przyjedzie do pani prosić o wybaczenie.
Ja również przybędę.
Proszę na siebie uważać.
Zasługuje pani na lepszą przyszłość.
Giorgio Germont.”

Za późno!

Czekam, ciągle czekam,
a oni nie przyjeżdżają.

Och, jak się zmieniłam!
Jednak doktor ciągle
każe mi mieć nadzieję!
Niestety, w tej chorobie
nadzieja umiera.


Żegnajcie, o przeszłości piękne, słodkie sny.
Róże na mych policzkach blakną.
Brakuje mi miłości Alfreda,
komfortu i wsparcia zmęczonej duszy.
Ach, ta która zbłądziła, uśmiecha się do swych pragnień;
Wybacz jej i weź ją do siebie, Boże.
Teraz wszystko skończone.


Radości i smutki za niedługo przeminą

Grób jest kresem wszystkich śmiertelników!
Nie płaczcie, o kwiaty, nad moją mogiłą
Nie idźcie za imieniem, które nazywa te kości!
Ach, ta która zbłądziła, uśmiecha się do swych pragnień;
Wybacz jej i weź ją do siebie, Boże.
Teraz wszystko skończone.


0 komentarze:

Prześlij komentarz